tisdag 31 augusti 2010

Världspingstkonferens

Nu har det varit lite klent här på bloggen ett tag. Jag tänkte kompensera det genom att berätta hur jag haft det senaste veckan.
I tisdags 24 aug. tog jag tåget ner till Stockholm, där Världspingstkonferensen körde igång på kvällen.
Det var ca 1500 deltagare från 74 olika länder som träffades för att inspireras och får god undervisning. Det var pingstsamfundet som kallade, och de flesta deltagare var aktiva, eller jobbade i någon pingstkyrka runt om i världen.
Jag träffade personer från Sydkorea, Indien, Kenya, Brasilien, Rumänien, USA, Tanzania, Nigeria, Finland, Norge mm mm.

På tisdag kväll hade vi härlig lovsång med två duktiga sångare - Carola och Samuel Ljungbladh. (Du kan hitta dem på Spotify)



Det var många talare i världsklass, Brian Huston från Hillsong i Sydney, Reinhart Bonke, evanghelist i Afrika, där hans kampanjer under tio år fått in 55 miljoner svarskort från folk som vill bli kristna!! Ulf Ekman, Magnus Persson och Niklas piensoho är några välkända svenska talare, men så även många andra.
En person som gjorde stort intryck på mig var Young Hoon Lee, Yonggi Choos efterträdare, pastor över en församling med 810 000 medlemmar. Det är en av världens största församlingar, men han var så ortlogit enkel och ödmju i sin framtoning. Han pratade om vikten av att be och läsa Bibeln, och att leva nära Jesus.



Så enbkelt, och så bra. Sen bad hela Världspingstkonferensen. Man har fortfarande mycket kvar att lära.

Inga kommentarer: